Hiroshima - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Irene - WaarBenJij.nu Hiroshima - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Irene - WaarBenJij.nu

Hiroshima

Blijf op de hoogte en volg Irene

22 September 2016 | Japan, Hiroshima

Naar mijn idee valt de naam van deze stad in ons collectief geheugen en is synoniem voor het gebruik van de atoombom. Dit werd al onderwezen op de lagere school, hoewel ik met geschiedenislessen nooit iets gehoord  heb  over de tweede wereldoorlog in Azië, alleen dat 'de bom' werd gegooid. Ik heb voorlichtingsfilms gezien over wat te doen als de bom valt, er zijn nummers over geschreven, de angst was bijna tastbaar aanwezig toen.
Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik niet zo veel nieuws zie in het peace memorial park. Daarbij oogt het nogal steriel allemaal, alle herdenkingsplaatsen hier. Behalve de Atomic Bomb Dome, een ruïne van een gebouw waar ooit een koepel op stond welke nu nog duidelijk herkenbaar is.
Wat mij wel uit mijn evenwicht brengt en de traantjes even laat stromen zijn de getuigenissen. Slachtoffers, (toenmalige) overlevenden hebben toentertijd  (1950) hun verhaal vertelt, waar ze waren, wat ze zagen en voelden, hoe ze zochten naar familie.
Deze woorden zijn ingesproken en met foto's van toen en animaties getoond. Dat hakt er wel in, dat gaat ineens over mensen.
Eigenlijk is Hiroshima verder een saaie stad, wat misschien logisch is voor een stad die zo definitief verwoest was en van niets weer opgebouwd is.
Op een klein uurtje met de tram ligt een eiland met mooie tempels die hebben we gisteren gezien.
En vanavond heb ik weer lekker teriyaki gegeten, want de horeca is wel goed georganiseerd hoor hier.

• 22 September 2016 - 22:32

Ans Zonneveld:

Je bent toch weer op een memorabel stukje wereld, veel historie wat er in hakt. Dat is reizen. Kan mij er geen beeld bij bedenken, dan een soort museum dan.
    Wat je zegt, even een traan moment....mooi.

En met de horeca zit je zeker goed. Geniet er van. Groetzzzz

• 23 September 2016 - 19:20

Daniëlle SNOEK:

Inderdaad erg heftig.
    Wij hadden zo'n zelfde moment maar dan in Cambodja, Phnom Penh uitroeiingskamp van de rode Kmer. Hier werden ook verhalen verteld door de mensen ( beulen) die honderden mensen hebben vermoord. Akelig.