Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Irene - WaarBenJij.nu Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Irene - WaarBenJij.nu

Hue

Blijf op de hoogte en volg Irene

11 Oktober 2012 | Vietnam, Hué

We zijn met de nachttrein naar Hué gereisd, dit is ongeveer twaalf uur treinen. Het is best een ideale manier van reizen, een lange afstand afleggen terwijl je slaapt! We hadden ook leuk gezelschap, een vietnamees meisje dat volgens het plaatselijk gebruik alles wat ze at en dronk ook wilde delen. of wij nou wilden of niet. Nee was kennelijk geen optie dus de kauwgum en de cake werd mij zowat gevoerd! (maak ik dat ook eens mee!) Later had ze op een perron een sliertje pakketjes van bananenblad gekocht, het was absoluut de bedoeling dat wij mee zouden eten. Nadat de bladen waren afgepeld was het pakje van 4x4x4 teruggebracht tot een sliertje van 3x1 cm. Het bleken worstjes te zijn, Conny is vegetarisch dus die was al snel klaar, en dat begreep ze wel, maar ik moest en zou dooreten. Het was best lekker hoor, dus het was niet zo erg maar iets later bedacht ik mij pas dat dit het soort eten is waar je best heel ziek van zou kunnen worden. Ach, dat is niet gebeurd!
In Hué ging het weer volgens het voor ons inmiddels bekende stramien, wij plannen heus wel dingen hoor, zoals het hotel waar we heen willen, maar die planning schuift al gauw naar de achtergrond als we gewoon gaan doen wat op ons pad komt. In dit geval een hotel met vervoer er naar toe! Ach ja, laat maar zien, als het niets is hebben we plan B tenslotte al klaar en we hebben in ieder geval gratis vervoer de stad in. Maar het was een mooi hotel en we zitten hier prinsheerlijk op ons balkon over de stad heen te kijken, weer eens helemaal goed gelukt.
Die middag hebben we de verboden stad bekeken. Die is wel volgens hetzelfde idee opgezet als die in Beijing maar ziet er toch heel anders uit. Om te beginnen is er heel veel plat gebombardeerd door de Fransen en de Amerikanen en er was hier tot voor kort niet al te veel geld om de boel op te knappen. Nu is er toch al weer van alles gerestaureerd en we hebben ons er uitstekend vermaakt. In twee fases overigens, goed lezen is niet onze sterkste kant! We dachten dat we het meeste wel gezien hadden en liepen al weer buiten de muren toen we erachter kwamen dat we een bepaald deel gemist hadden. We gingen vragen of we er weer in mochten, we werden van het kastje naar de muur gestuurd maar uiteindelijk mochten we er in. Toen hebben we weer niet goed gelezen, dat komt ook door de verwarrende namen hier hoor, maar wij gingen naar de zuidoost hoek, terwijl we in de zuidwest hoek moesten zijn! Dat was evengoed leuk hoor, er werd daar van alles gerenoveerd en er liep verder geen mens, heel apart sfeertje! Toen we erachter kwamen dat we verkeerd zaten zijn we die andere kant op gerend, het moest wel een beetje snel want het was bijna sluitingstijd. We hebben het gevonden en het was heel erg mooi.
Vandaag zijn we weer achterop de motorbikes geweest. We hebben verschillende pagodes bezocht, wat bunkers, uiteraard folklore shopjes en één van de tombes, inderdaad absoluut de moeite waard Daan! Aan het eind van de ochtend ging het regenen en niet zo'n beetje ook. Ach ja, dan heb ik mijn poncho en waterdichte rugzakje tenminste niet voor niets mee.
's Middags was het weer droog en toen hebben we de oude Chinese buurt verkend, we waren op zoek naar een bepaalde tempel maar die hebben we niet gevonden. Wel was het heerlijk om daar te dwalen en we hebben trouwens talloze andere tempels en gemeenschapshuizen gevonden en bekeken.
Het was weer een geweldige dag, nu heb ik al mijn spullen alweer in gepakt want morgenvroeg gaan we achterop de motor naar Hoi An. Duim voor ons dat het droog blijft!

• 11 Oktober 2012 - 23:07

Daniëlle :

Hallo, weer erg leuk om te lezen en nu voor mij ook erg herkenbaar. Jammer dat jullie maar 1 tombe gezien hebben. Wij zijn er bij 4 geweest en vond het echt de moeite waard. Heel veel plezier in Hoi An. Ik vond dit een leuk gezellig plaatsje, wel iets toeristisch. Wij hadden daar de tijd dus hebben daar nog kleding laten maken. Heerlijk pizza gegeten bij Good Morning Vietnam. Ook heerlijk aan het strand gelegen daar. Lekker genieten