Onderweg naar Matsumoto - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Irene - WaarBenJij.nu Onderweg naar Matsumoto - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Irene - WaarBenJij.nu

Onderweg naar Matsumoto

Blijf op de hoogte en volg Irene

29 September 2016 | Japan, Matsumoto

Ik heb al een tijdje niet meer geschreven omdat we het nogal druk hebben en ik 's avonds helemaal kapot ben. Nu zit ik in de  bus mijn verhaaltje te verzinnen.
Dat kan best want er is niet veel te zien langs de snelweg. Japan is ontzettend vol gebouwd, dat wist ik wel maar om te zien is toch anders. De bergen zijn te steil maar verder is iedere vierkante centimeter bebouwd en daar waar nog een postzegel over is is een rijstveldje geplant. Eigenlijk staat alles in het teken van dit (te) vol zijn. Bijvoorbeeld parkeerplaatsen, een oplossing daarvoor is parkeren in een soort lifthokjes. Hokjes waar precies een auto in past, drie of meer boven elkaar en dat hele spul zakt zo de grond in zodat iedereen op straat niveau erin en eruit kan. Handig, dat scheelt opritten en deuren.
Er zijn ook veel treinen en metro's. Vaak zijn die erg druk maar ze zijn hier zo gedisciplineerd met in en uitstappen, en zo gehoorzaam op aanwijzingen van de medewerkers dat alles ongelofelijk vlot verloopt.
Wij maken continu gebruik van het openbaar vervoer, om te reizen, met de excursies en als we zelf op pad gaan. Het is over het algemeen een simpel systeem en er wordt net genoeg in het Engels aangegeven en omgeroepen, dus dat gaat de laatste week ook lukken als we zelf op pad gaan.
De laatste dagen hebben we Osaka verkend, een miljoenenstad die bijna in zijn geheel moest worden opgebouwd na de tweede wereldoorlog. Er zijn dus zowat geen oude gebouwen en er is veel hoogbouw. We zijn boven op wolkenkrabbers geweest, gewoon omdat het kon. We hebben het hyper moderne station bekeken en ja, we hebben ook een paar tempels gevonden vooral in Nara en tempelstad op een klein uurtje treinen van Osaka.
Nu zijn we onderweg naar de Japanse Alpen dat wordt weer iets heel anders.

• 29 September 2016 - 13:29

Eugenie Van Orden:

Dat klinkt wel bijzonder; druk op vakantie! :)
    Kennen jullie geen rustdagen?
    Ben blij te lezen dat jullie al wel diverse tempels hebben bezichtigd!

Wel leerzaam voor me Irene zo'n reisverslag. Ik wist niet dat er in Japan ook Alpen zijn :)

Geniet van jullie reisavonturen, Eugenie

• 29 September 2016 - 16:17

Conny Verdult:

Nou ja, gewoon omdat het kon klinkt wel heel simpel, maar het was schitterend.