Mataram, Lombok: eindelijk tempels ... - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Irene - WaarBenJij.nu Mataram, Lombok: eindelijk tempels ... - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Irene - WaarBenJij.nu

Mataram, Lombok: eindelijk tempels ...

Blijf op de hoogte en volg Irene

08 Oktober 2015 | Indonesië, Mataram

Met flinke vaart werden we van oost naar west Lombok gereden. De hoofdweg hier is stukken beter dan alles wat we op Flores gezien hebben, het is hier ook vele malen drukker.
We hebben een super hotelletje met ... een douche. Eindelijk het zoute haring gevoel van me af schrobben. Heerlijk. Gossiepietje wat was ik vuil. Ik heb ook de inhoud van mijn rugzak flink aangepakt, dat is ook zo'n dingetje op reis: continue bezig zijn met de was ...
De rest van de middag hebben we heerlijk besteed in tempels, daar is het nog maar weinig van gekomen, we kregen bijna afkickverschijnselen.
Donderdag stond helemaal in het teken van tempels. We zijn in een bemo (heel klein bestelbusje als openbaar vervoer) gestapt en hebben ons af laten zetten in het plaatsje Narmada. Daar is een waterpaleis (zomer residentie van 1 of andere koning) die nog erg mooi is. Het was echter nog leuker om door te lopen naar het dorp er achter. Daar hebben we lekker rond gedreuteld, we kregen fruit bij de wierookstokjesfabriek een familie bedrijfje, de puberdochters zaten al enige tijd te azen op een foto met ons maar durfden dit niet te vragen ... zij weten misschien niet dat dat in hel Azië de aller eerste vraag is die we krijgen.
In Suranadi hebben we eerst een tempel bezocht en daarna de botanische tuin. Wij zijn helaas naar binnen gegaan via een niet zo legale achter ingang waar net het halve dorp in bad aan het gaan was. Tijdens dit bezoek ging het knetter hard regenen.
Dit hebben we uit gezeten, gelukkig duurde het niet lang, en toen was het tijd om naar het volgende dorp te gaan waar een dubbel tempel staat: Hindoe en Watu Telu, voor voorouder verering gemengd met islam. Deze viel ons niet mee en de gids al helemaal niet maar die nam ons later mee het dorp in en mee naar zijn huis en toen was het erg leuk.
Op onze veranda later raakten we aan de praat met een Belgische vrouw van 71 die lekker in haar eentje door Indonesië reist, wat een stoere zeg, respect! Zij wil van alles weten over Flores en is zelf op Sulawesi geweest wat voor Conny weer erg handig is.
We eten met z'n drieën en besluiten morgen ook samen op stap te gaan.