fietsen in Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Irene - WaarBenJij.nu fietsen in Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Irene - WaarBenJij.nu

fietsen in Ninh Binh

Blijf op de hoogte en volg Irene

09 Oktober 2012 | Vietnam, Ninh Bình

Gisteren zijn we met een supergoedkoop ticket met toeristenvervoer naar NInh Binh gereisd. Bus, boot, bus en bus en na zes uurtjes waren we waar we zijn wilden. Er kwam een man de bus in die met kaartjes van zijn hotel liep te strooien en omdat dit hotel vlakbij het treinstation zou zijn zijn we maar even wezen kijken. Goede kamer, lage prijs en in het centrum van het stadje. Gewoon niet verder zoeken. Daar zijn we trouwens toch al niet zo van.
We konden hier ook voor de prijs van één dollar per dag een fiets huren, dat was de planning en dat hebben we vandaag dus gedaan.
Dit stadje heeft niet veel maar bestaat bij de gratie van Tam Coc (karstbergen) en Hoa Lu (ruïnes en tempels) en dat alles op fietsafstand. Nou daar gingen we dan!
Op enigszins krakkemikkige brikkies, die net niet te klein waren hupsakee, de snelweg op. Het is toch anders fietsen, tussen het zwaar verkeer en zonder zichtbare verkeersregels, met een wegdek dat zijn beste tijd gehad heeft.
We zijn er echter al een beetje aan gewend en ook het fietsen ging goed, we vonden zelfs zonder oponthoud Tam Coc. Met een klein bootje waarvan de roeister met haar voeten peddelde gingen we het water op. In de boeken waren we al gewaarschuwd voor verregaande 'touristtraps' maar het was nog rustig zo vroeg. Iets later komen de dagtochten uit Hanoi, dan is het heel druk.
Het vaartochtje was absoluut de moeite waard, door het karstlandscchap, door grotten, heel erg mooi (ja Daan, je moet t noorden echt nog gaan doen hoor!).
We wilden perse niets kopen van de opdringerige souvernirsverkoopsters maar ze hebben ons toch nog te pakken gekregen, toen we terug kwamen bij de fietsen waren beide voorbanden leeg. Gelukkig zat er wel een fietsenmaker die voor een paar stuivers de boel weer oppompte!
Dwars door het platteland fietsten we verder, het was niet erg zonnig maar erg warm en super klef, regentijd weet je wel.
Hoa Lu was ook heel leuk, een paar tempels van koningen uit een ver en grijs verleden.
Daarna gingen we terug, het werd donkerder en donkerder, ik heb al op tijd mijn spullen in de waterdichte tas gestopt en ja hoor, daar begon het met bakken uit de lucht te vallen. We zijn tot op onze huid nat geregend. Het was echter niet koud en deze polderbewoners laten zich niet door een 'buitje' uit het veld slaan.
Het was even zoeken om ons hotel te vinden omdat we van een heel andere kant de stad in kwamen herkenden we helemaal niets. Maar met een Hollandse mond kom je ook in Vietnam heel ver.
We gaan dadelijk lekker eten en over ongeveer vier uur stappen we in de nachttrein naar Hue!

• 09 Oktober 2012 - 15:07

Hanny Koster:

Hai Irene, vond nu ook jou verslagen van de reis, en ik moet zeggen je doet niet onder voor Conny.
    Moest wel even lachen om jou "hongerklop", mag je met Conny over praten want die noemt dat "hongerval"en kan dan niet meer fietsen.
    Prettige reis verder, groetjes aan Conny.

Hanny

• 09 Oktober 2012 - 22:54

Annemarie:

Heej Irene, dat met voeten peddelen zie ik niet helemaal voor me. Mag je me voordoen. Klinkt weer geweldig. Paar foto's gezien bij Conny, mooi. Vandaag geshopt in Alkmaar, uh m'n meisjes hebben geshopt en ik mocht rijden en trakteren, dankbare rol. Met tennis hebben ze me voor het gemak alle keren zonder mijn maatje in de lessen ingedeeld (met mijn groene balspugende vriend :) ). Zodra jij er weer bent is het dus wedstrijd op wedstrijd wat de klok slaat. Als je nog lekkere recepten opdoet...graag. Veel plezier, hou je haaks, Zoen.

• 09 Oktober 2012 - 23:06

Daniëlle :

Veel plezier in Hue. Geniet van de verboden stad en vergeet de graftombes niet, deze zijn ook de moeite waard.
    Groetjes Daan

• 07 April 2013 - 09:19

Peter:

Hoi Irene,

Mag ik jou iets vragen over Nin Bingh?

We gaan over een paar weken richting Vietnam.

We hebben de reis al aardig gepland maar wil nog wat dingetjes van je weten ( bijv hotel etc)

Wil jij mij een bericht sturen?

Peter